Stress

Iedereen heeft wel eens stress. Dat is ook niet erg, als het maar niet te lang duurt.herkennnen van werkstress
Stress wordt vaak veroorzaakt door het werk, drukke thuissituatie of een combinatie van deze twee.

In dit dossier gaan we het hebben over het herkennen van stress en wat je er zelf aan kan doen.
Van langdurige stress kun je ziek worden.

  • overspannenheid
  • burnout

Tips om stress te voorkomen

Tip 1: ga na wat je zelf kunt beïnvloeden

Bedenk als je veel stress hebt: ‘wat kan ik beïnvloeden?’
Richt je op de dingen waar je wél invloed op hebt!.

Tip 2: Zorg dat je voldoende slaapt

Stress zorgt ervoor dat je minder diep slaapt…en minder slaap zorgt dat je minder weerbaar wordt! Een vicieuze cirkel die doorbroken moet worden.

Om stressklachten te verminderen is een goede nachtrust een ‘must’. Je voelt dat je energieker bent en beter met druk kan omgaan. Een mens heeft minimaal 8 uur slaap nodig om goed uitgerust aan de slag te gaan. Je komt eerder in slaap door s’-avond niet meer je tablet of mobiele telefoon te gebruiken.

Tip 3: Lach wat meer

Lachen vermindert stress en lachen is gezond.
Ga bewust opzoek naar moment waar je kunt lachen. Cabaret of een comedy.
Je zult merken dat je meer veerkracht krijgt.

Tip 4 Meer beweging

Lichaamsbeweging helpt om stress te verminderen. Ook al heb je geen zin (dat is normaal) en geen tijd (maak die dan).
Richt je op zaken die je tijdens het bewegen ziet:

  • wat voel je?
  • wat hoor je?
  • wat zie je bewust?

Zo kun je problemen beter los laten.

 

Auteur: Sandra

Gebruikte informatiebronnen:

https://www.arboned.nl/werknemer/werkstress

 

 

 

Getagd met , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*